با آبکش‌کردن برنج، ويتامين‌ها را دور نريزيد!

احمدرضا درستي مطلق عضو هيأت علمي دانشگاه تهران




با آبکش‌کردن برنج، ويتامين‌ها را دور نريزيد!


آبکش‌کردن برنج موجب از بين رفتن تمام خواص غذايي برنج مي‌شود. ويتامين B1 يا تيامين در پوسته برنج وجود دارد که با جدا کردن پوسته از برنج پنج ششم ويتامين‌B1 آن از بين مي‌رود و فقط يک ششم ويتامين‌B1 در دانه‌هاي برنج باقي مي‌ماند

احمدرضا درستي مطلق عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: آبکش کردن برنج موجب از بين رفتن تمام خواص غذايي آن مي‌شود. برخي افراد تصور مي‌کنند که آبکش کردن برنج نشاسته آن را از بين مي‌برد و خاصيت چاق‌کنندگي برنج از بين مي‌رود.‌ درصورتي که برنج آبکش شود، همين يک ششم ويتامين b1 نيز از بين مي‌رود و برنج فاقد ويتامين مي‌شود.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران اضافه کرد: کساني که مي‌خواهند ويتامين b1 بيشتري به بدن آنها برسد، مي‌توانند سبوس برنج را خيس کرده و آب آن را مصرف کنند که در اين صورت ويتامين‌b1 زيادتري به بدنشان مي‌رسد.

برنج سفيد اما فاقد ارزش غذايي!
برنج سبوس‌دار با قيمت ارزان‌تر نسبت به برنج سفيد، داراي خواص بيشتري است. برنج داراي چندين لايه است و در مرحله آسياب براي سفيد کردن آن، اين لايه‌ها برداشته مي‌شود، در نتيجه برنج صيقل داده شده و سفيد مي‌شود که تقريبا هيچ ارزش غذايي ندارد.
برنج سبوس‌دار يک غله کامل است و در مرحله لايه‌برداري تنها پوسته آن برداشته مي‌شود به‌صورتي که ارزش غذايي در اين غله کاملا حفظ مي‌شود. برنج سبوس‌دار نسبت به برنج سفيد داراي فيبر بيشتر و مواد معدني، روي و منيزيم است. برنج سبوس‌دار را مي‌توان به‌عنوان مکمل غذايي در سالاد يا به‌صورت تفت‌داده شده و نيز در سوپ يا خورش استفاده کرد.برنج از غلات بسيار مغذي و پر‌مصرف‌ترين غذاي دو سوم جمعيت جهان محسوب مي‌شود. ويژگي‌هاي خاص برنج، آن را به يک ماده غذايي پر‌مصرف، براي تأمين نيازهاي غذايي تبديل کرده است.

هر نيم ليوان برنج سفيد حاوي 103‌کالري و هر نيم ليوان برنج قهوه‌اي حاوي 108‌کالري است. برنج فاقد چربي، کلسترول، گلوتن و سديم است. هضم اين ماده غذايي بسيار آسان است.

ارزش ترکيبات تشکيل‌دهنده برنج

کربوهيدرات‌ها:

کربوهيدرات‌‌هاي ساده و پيچيده‌، بخش مهمي از رژيم غذايي فرد را تشکيل مي‌‌دهند. بيشترين مقدار انرژي بدن از اين منبع غذايي تأمين مي‌شود. حداقل نيمي از کالري مصرفي، بايد از کربوهيدرات‌هاي پيچيده مانند برنج تأمين شود. قندها، نشاسته و فيبرها نيز اشکال ديگري از کربوهيدرات‌ها هستند.

برنج غذايي از دسته ‌ کربوهيدرات‌هاي پيچيده است که نسبت به غذاهاي کربوهيدراتي ساده، حاوي ويتامين‌ها، مواد معدني و فيبر بيشتري است.

تحقيقات نشان داده‌اند که مصرف حداقل 25‌گرم فيبر در روز، خطر ابتلا به بيماري‌‌هاي مزمن را کاهش مي‌‌دهد.

پروتئين:
پروتئين‌هاي موجود در رژيم غذايي، اسيدهاي آمينه ‌ لازم را براي ساخت و نگهداري بافت‌ها، آنزيم‌ها و برخي هورمون‌هاي بدن فراهم مي‌آورند. بسياري از عوامل تنظيم ‌کننده فرايندهاي بدن، پروتئيني هستند. ضمناً اين ترکيبات مي‌‌توانند به‌عنوان منبع انرژي عمل کنند.



امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    5.3.12.0
    V5.3.12.0